De oprichter van het outdoorbedrijf Patagonia geeft zijn miljardenbedrijf weg aan een aantal fondsen en non-profitorganisaties. Die kunnen de winst van het bedrijf gebruiken voor projecten om klimaatverandering tegen te gaan. Kijk dat is nog een goede voorouder!
Eigenaar Yvon Chouinard (83): “Als we hoop willen houden op een bloeiende planeet over 50 jaar, dan moeten we allemaal alles doen wat we kunnen, met de middelen.” In 1973 werd het merk opgericht en staat sinds bekend om zijn milieubewuste karakter. Chouinard vervolgt: “In plaats van waarde te onttrekken aan de natuur en die om te zetten in rijkdom, gebruiken we de rijkdom die Patagonia creëert om de bron te beschermen. Lees zijn volledige verklaring hier.
Winst naar Natuur
Patagonia, dat ook in Nederland actief is, is zo’n 3 miljard waard, gaat winst dat niet geïnvesteerd wordt beschikbaar stellen aan klimaatprojecten.
Steeds meer (commerciële) bedrijven lijken het besef te hebben dat het alleen om tevreden aandeelhouders gaat maar dat een lange termijn doel als behoud van een leefbare planeet essentieel is voor iedereen. Ook in Nederland zijn hiervan voorbeelden.
Oprichter en eigenaar van Patagonia Yvon Chouinard richtte eerder al het 1% for the Planet-initiatief op. Hij schreef Patagonia twintig jaar terug in als eerste bedrijf. Nu hebben meer dan 5000 bedrijven de duurzame aanpak overgenomen. ‘Als we enige hoop hebben op een bloeiende planeet over 50 jaar, moeten we allemaal alles doen wat we kunnen met de middelen die we hebben’, aldus Chouinard. ‘In plaats van waarde te onttrekken aan de natuur en die om te zetten in rijkdom, gebruiken we de rijkdom die Patagonia creëert om de bron te beschermen.’