0 0
Read Time:3 Minute, 21 Second

Economen, marketeers, wetenschappers, biologen en trendwatchers kennen en gebruiken allemaal de legendarische S-curve. We proberen met z’n allen patronen te herkennen in onze omgeving (in economie, op de beurs, in de natuur, techniek, het weer) zodat we beter in staat zijn voorspellingen te doen of om onze scenario’s zo scherp mogelijk te krijgen. De S-curve is hierbij  een nuttig denkinstrument. Iedereen kent wel voorbeelden van de werking van deze curve. Je komt het overal tegen of het nu gaat om de groei van een mierenkolonie, de groei van kanker, de groei van een bos of de groei van de voeten van je kind. Ook in de door de mens gecreëerde systemen als koninkrijken, democratieën, dictaturen, sociale bewegingen en modetrends, uiteindelijk buigen ze allemaal voor de logica van de S-curve. Ze groeien, pieken en zakken weer in.

Einde van de beschaving of…

Het patroon van de S-curve is de laatste 50 jaar een van de belangrijkste en meest wijdverbreide inzichten in de sociale in de toegepaste wetenschappen geworden. Organisatiedeskundige Charles Hardy typeert de S-curve als de essentie hoe bedrijven, sociale organisaties en politieke stelsels zich ontwikkelen. Hij noemt het ‘de lijn van alle menselijke dingen’.  Wetenschappers die onderzoek doen naar verdwenen beschavingen zien de S-curve telkens terugkomen. Beroemd is het baanbrekende werk van Luke Kemp van de universiteit van Cambridge. Zijn onderzoek naar 87 beschavingen legt bloot dat ‘ineenstorting van beschavingen misschien wel een normaal verschijnsel is’ dat we moeten accepteren’. Het Romeinse Rijk, de Shang dynastie in China, de Azteken, de Egyptische koninkrijken: allemaal kenden ze snelle groei, een piek gevolgd door ineenstorting. De gemiddelde duur van een beschaving blijkt 336 jaar.  En al die ooit bloeiende beschavingen hebben gemeen dat ze niet meer bestaan. De vraag borrelt meteen op: ‘Hoe vergaat het dit keer, zal onze (westerse) beschaving straks ook een hoofdstukje in de geschiedenisboeken krijgen?’ Zijn wij in dit tijdsgewricht slim en wijs genoeg om te ontsnappen aan de ijzeren logica van de S-curve?

Welke koers volgen we?

Voorbeeld Facebook


Laten we een sprekend voorbeeld nemen uit het bedrijfsleven: Facebook. Facebook kende een razendsnelle groei van gebruikers in de periode 2007 tot 2015. Maar ook daar kwam een eind aan, de groei stokte en het aantal gebruikers nam vanaf 2016 zelfs af. De oplossing van Mark Zuckerberg was het opkopen van Instagram en opnieuw groeide het bedrijf Meta (het moederbedrijf) enorm, totdat de s-curve onverbiddelijk haar gezicht liet zien. Meta reageerde opnieuw met het toevoegen van Whatapp en voegde weer een groeispurt toe.
Kunnen we uit dit voorbeeld leren dat we onze manier van leven met steeds groeiende welvaart zo in stand zullen houden? Oneindige groei?

Ontsnappen aan de krimp?

Toch doorgroeien dan?


Het antwoord is nee. De aarde is geen verdienmodel, er is geen tweede aarde, maar een gesloten systeem waarin alles met elkaar samenhangt. Het aantal mensen op de aarde en in Nederland groeit, we zitten vlak voor de piek, nog even groeien en dan zal er geen groei meer zijn. Door ziektes, oorlog en conflicten en natuurrampen treedt de s-curve in werking. Is dat erg? Dat hangt van het perspectief dat je hanteert. Toekomstige generaties zullen hoogstwaarschijnlijk niet ons luxe levensstijl hebben met een overvloed aan eten, recreatiemogelijkheden, vrijheden en reizen. Bovendien laten we een oververhitte, ongezonde planeet achter met minder biodiversiteit. Samenleven kon nog wel eens een overlevingsstrijd worden. Van een ander perspectief, meer uitgezoomd in tijd, de aarde draait haar rondjes wel. Wij hebben de aarde hard nodig, zij ons niet.

Actie

Oneindige groei bestaat niet. Door onze eeuwenlange geloof in winstmaximalisatie, en het streven naar meer (winst, macht, consumptie, handel) en sneller (dat pakketje, arbeid, verplaatsen) hebben we onbewust de balans van deze planeet verstoord. Het laatst verschenen Klimaatrapport van de VN getiteld ‘Climate Change 2022: Impacts, Adaptation and Vulnerability’ (maart 2022) is wederom een appél aan iedereen. We moeten snel in actie komen. Jij moet in actie komen. En er is veel dat je kan doen.

Happy
Happy
100 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *